برآورد افزایش مقدار و نرخ فروش تولیدات "ارفع"
تحلیل بورس
تحلیل بورس ایران
در پی عرضه اولیه پنج درصد از سهام شرکت فولاد ارفع اردکان طی روز چهارشنبه هفته جاری، جلسه معارفه ای با حضور مدیر عامل، عضو هیأت مدیره، مدیر مالی و اقتصادی شرکت به همراه معاونت مالی و اقتصادی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی بورس نیوز، معاونت مالی و اقتصادی "ومعادن" به جایگاه کشورمان در تولید فولاد در جهان اشاره کرد و در خصوص فرصت ها و تهدیدهای بر سر راه سودآوری "ارفع" ابراز داشت: در خصوص شرکت فولاد ارفع و مزایای این شرکت می توان به همجواری کارخانه تولیدی شرکت به واحد گندله سازی شرکت چادرملو و دسترسی آسان به مواد اولیه مورد نیاز، وجود متقاضی در بازار داخلی و استعداد صنعتی شدن منطقه، اخذ تسهیلات بانکی با نرخ بهره کم اشاره کرد. این در حالی است که افزایش قیمت حامل های انرژی در پی اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها و احتمال کاهش قیمت جهانی فلزات اساسی از جمله تهدیدهای بر سر راه سودآوری "ارفع" است.

مرتضی علی اکبری به الزامات توسعه صنعت فولاد در ایران اشاره کرد و گفت: تأمین منابع مالی، افزایش ظرفیت سازی و بهره برداری از معادن سنگ آهن، تأمین منابع آب مصرفی مورد نیاز جزو برنامه آتی شرکت قرار دارد.

مدیر عامل شرکت فولاد ارفع در ادامه افزود: حلقه تولید فولاد در کشور شمش فولاد می باشد که این شرکت یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این محصول می باشد. برهمین اساس می توان گفت "ارفع" از پتانسیل های مناسبی برای رشد و توسعه برخوردار است که قرار داشتن محل استقرار کارخانه در مرکز ایران در کنار دسترسی آسان به مواد اولیه ا ز جمله مهمترین این موارد می باشد.

به گونه ای که فاصله کارخانه تولیدی شرکت از مرز دریایی کشور نسبت به سایر شرکت های هم گروه به جز فولاد هرمزگان بسیار کم است.

در ادامه مدیر مالی و اقتصادی "ارفع"، معاونت مالی و اقتصادی "ومعادن" و مدیر عامل شرکت فولاد ارفع به سوالات و پرسش ها پاسخ دادند که در ادامه به اهم این مباحث اشاره می شود.

علی اکبری افزود: کارخانه فولادسازی "ارفع" طی مرداد ماه سال 92 به بهره برداری رسید و تاکنون نیز با ظرفیت اسمی تولید 30 درصد مشغول به فعالیت بوده، این در حالی است که انتظار می رود ظرفیت اسمی تولید این کارخانه طی سال آینده به 80 درصد افزایش یابد. برهمین اساس مقدار فروش محصول شمش فولاد طی سال آینده به میزان 600 هزار تن برآورد شده که این میزان نسبت به سال 92 حدود 253 درصد افزایش داشته است.

علاوه بر این، پیش بینی می شود بهای تمام شده محصولات طی سال 93 همراه با افزایش ظرفیت اسمی تولید کاهش یابد.

کرمی، معاونت مالی و اقتصادی "ارفع" در ارتباط با تسهیلات ارزی دریافتی و وضعیت معافیت مالیاتی شرکت بیان کرد: تسهیلات ارزی به میزان سه میلیون یورو از بانک صنعت و معدن از محل صندوق ذخیره ارزی با نرخ سود دو درصد به اضافه لایبور دریافت شده و مقرر گردید این مبلغ با نرخ ارز مبادله ای تسویه شود.

علاوه بر این، شرکت به دلیل محرومیت منطقه جغرافیایی استقرار کارخانه تولیدی "ارفع" از مزیت معافیت مالیاتی تا 20 سال برخوردار است.

همچنین در خصوص افزایش قیمت حامل های انرژی نیز توجه به این نکته حائز اهمیت است که با توجه به در نظر گرفتن این متغیر در بودجه سال آتی شرکت، این امر تأثیری بر وضعیت سودآوری شرکت نخواهد داشت.

مدیر عامل "ارفع" همچنین در خصوص برآوردهای شرکت پیرامون بهره مالکانه و افزایش نرخ فروش محصولات نیز گفت: خرید مواد اولیه مورد نیاز در حالی حدود 23 درصد از بهای تمام شده محصولات را به خود اختصاص می دهد که این میزان با احتساب الزام پرداخت بهره مالکانه دو درصدی از سوی شرکت های فولادی، به رقم 25 درصد در بودجه سال آتی افزایش یافته است.

علاوه بر این محصولات "ارفع" طی سال جاری 1515 تومان به فروش رسید و نرخ فروش 1600 تومانی برای سال 93 گرفته شده، این در حالی است که رقم برآوردی از سوی شرکت فولاد خوزستان طی دوره مشابه 1640 تومان می باشد. از این رو می توان گفت بودجه سال آتی شرکت منطقی بوده و برخلاف اعتقاد برخی کارشناسان خیلی خوشبینانه نبوده است.

در پایان جلسه مذکور به این نکته اشاره شد که عرضه اولیه پنج درصد از سهام "ارفع"، فردا از سوی چهار سهامدار عمده یعنی سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، صنعتی معدنی چادرملو، فولاد صبانور و سرمایه گذاری امید انجام می پذیرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 27 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط هادی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 10
بازدید ماه : 561
بازدید کل : 11447
تعداد مطالب : 304
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1